hylobatidae 2017
1270 x 640 x 570
hot glue
heißkleber
the idea of finiteness is my driving force to dedicate objects (mimetic sculptures) made of hot glue to the almost helpless viewers of the planetary trial of strength. objects which show us quite plainly the diversity and splendour of the numerous creatures on our planet in order to remind us of our responsibility and how we deal with our civilising dominance. it`s not the pointing finger which is supposed to be in the focus here, but rather the modest attempt to interpret successively what can be considered to be a creature. this offers the recipient the opportunity to review the personal perception and is thereby foreshadowing the room we all need to cause little cognitive irritations and confusions. the artist‘s intention is rooted in the solely positive thought of the worldly unity of mankind and nature and thus makes the artist become an instrument himself. an instrument which should be capable of mastering any from any kind of material. the artist‘s responsibility which comes along with this, is put into practice technically and plastically by the ectoplasmatic ejaculate of hot glue (fantasmagoric).
the primate as scientifically accepted relative of humans does not only serve to prove the limits and boundaries of the material but also playfully takes us back to the fascination of our own childhood. i try to arouse interest by employing exactly these positive attributes. the attention for the material is accompanied by the question: how DIY may art be? in
addition, the apparent boundlessness of the material hot glue itself reminds us of the artist‘s dream to reinvent natural history.
der gedanke der endlichkeit treibt mich, den beinahe hilflosen zuschauern des planetarischen kräftemessens, objekte (mimetische plastiken) aus heißkleber zu widmen. objekte die uns die pracht und die vielfalt der zahlreichen geschöpfe
unseres planeten vor augen führen, damit wir nicht vergessen welche verantwortung wir haben und wie wir letztlich mit unserer zivilisatorischen dominanz umgehen. nicht der erhobene zeigefinger soll hier im vordergrund stehen, sondern der bescheidene versuch sukzessiv zu interpretieren was geschöpf ist. was dem rezipienten die möglichkeit eröffnet, seine subjektive wahrnehmung zu überprüfen und damit den raum anzudeuten, den wir alle benötigen, um kleine kognitive irritationen auszulösen. in dem rein positiven gedanken der weltlichen einheit zwischen mensch und natur wurzelt die künstlerische intention und macht aus dem künstler ein instrument. ein instrument welches im stande sein sollte, jedwede formen aus verschiedensten materialien zu erobern. die damit einhergehende verantwortung des künstlers wird von mir technisch, plastisch mit dem ektoplasmatischem ejakulat des heißklebers realisiert (fantasmagoriert).
der primat, als wissenschaftlich akzeptierter verwandter des menschen, dient dabei nicht nur als beweis der grenze des materials, sondern entführt uns spielerisch in die faszination unserer kindheit. über genau diese positiven attribute suche ich das interesse zu wecken. das interesse für das material, mit der einhergehenden frage: »wie »DIY« darf kunst überhaupt sein?« die scheinbare grenzenlosigkeit des materials klebstoff selbst erinnert dabei auch an den traum des künstlers, die naturgeschichte neu zu erfinden.